BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

söndag 6 september 2009

Gamla Stan

I Gamla Stan finns turister.
Och konstiga affärer som säljer älgar på tishor.

Och så finns karlar som har en liten filt de lägger på gatan. Med tre små burkar och något litet, typ en tärning. Ni vet, man ska satsa pengar på under vilken burk tärningen ligger.
De är cirka 12-14 stycken. Synnerligen välorganiserade. Några låtsas spela - tar fram femhundralappar och viftar med. De flesta står utplacerade i olika kvartershörn för att kolla om polisen eller dylikt kommer. Så fort det känns osäkert packar de ihop och sticker - alla åt varsitt håll. Några kvarter längre bort samlas de, för att inta nya positioner och spelet startar på nytt.
Jag är fascinerad över hur de arbetar. Tänk om man kunde få alla anställda att arbeta så effektivt. Men då är de tvungna att ha en kniv mot strupen, förstås. Inge kul, det inte. (Nej, jag vet, det var inte något kul skämt. Jag tar tillbaka.)

3 reaktioner:

Fanny sa...

hahahahha jo kul!

mille sa...

Jo... jag som är halvfinne tycker det var ett super bra initiativ....ha....ha....

Pangbruden sa...

Stressad Pangis ramlar in och ser snyggaste bakgrunden i en blogg någonsin!!! Jag är personligen misstänksam mot all tiggare i Sverige.. med all rätt antar jag..