BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

tisdag 3 februari 2009

Muffins

Bakade muffins idag. Improviserade lite och det blev bra.
Jag är ju helt galen i muffins, så jag kan inte vara objektiv alls i min bedömning. Detta kan dock kompenseras genom min dåliga självkänsla i köket. Det jämnar ut sig.

Ugnen ska vara på 225 grader.

Först vispar man 2 ägg med 2 dl socker så det blir så fluffigt det bara går.
Sedan blandar man i 50 gram smält margarin (eller 1/2 dl flytande), 2 teskedar vaniljsocker och 1 dl mjölk. Häll detta i ägg- och sockerfluffet.
Därefter ska 2 dl vetemjöl blandat med 1 tsk bakpulver röras i.

Jag använde en ugnsform för 12 muffins och de blev lagom stora. Brukar alltid stoppa i vanliga bullformar av papper så blir det inte svårt att få upp muffinsarna när de är klara. En vacker dag investerar jag i silikonformar.
Ett äpple skalade jag och skar i ganska små bitar, typ 1 cm3. Äppelbitarna rörde jag runt i en skål med kanel och socker och sedan la jag dem i botten av muffinsformarna.
Dags att hälla i smeten. Det blir lite mer än halva formen.
Och nu till det gottigaste: fraset. Smält 50 gram margarin och blanda i 1 dl socker. Rör så det smälter. Tillsätt 2 1/2 dl havregryn och blanda ihop allt. Lägg en klick havregrynsröra på varje muffin.
Det tar ungefär 15-20 minuter mitt i ugnen.

Jag tror jag måste skaffa en kamera som är bara min. Då skulle jag kunna lägga ut bilder på mina muffins. Och annat.

0 reaktioner: