BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

onsdag 3 juni 2009

Kvällens middag

Ååååh, så gott det var. Kom på efteråt att jag skulle tagit ett foto. Det var så dags då - inte mycket kvar. Och detta trots att make inte befinner sig i landet (Årsmöte på kryssning till Åland. Jojomensann, det vet man hur det brukar bli.....Och sedan får hustrun en parfym till. Ju stojigare make, desto mer väldoftande fru) för jag tänker spara resterna till mig själv.
Världens enklaste måltid. Och läskigt god getostkräm!

Tack snälla Middagsfrid för att ni kommer med mat varannan vecka. God mat. Mycket mat.
De har en blogg (som jag inte läst än) och en hemsida. Gå in där och kolla. Jag tycker att de är suveräna!!
Och jag som inte gillar att laga mat börjar bli smått frälst.

Varm pastasallad med getost

1. Skölj 70 g ruccola i en sil och låt stå och rinna av i diskstället.
2. Koka pasta till 4 personer, ca 500 g, gärna penne pasta. Obs! Spara ½ dl pastavatten innan du häller bort det.
3. Skala 3 morötter (ca 300 g) och skär dem i tunna skivor. Dela 250 g champinjoner i fjärdedelar.
4. Stek morot och svamp i stekpanna i 4 msk olivolja på relativt hög värme tills grönsakerna mjuknar och får
färg. Salta med ¾ tsk salt och ¾ tsk nymald svartpeppar (lite mindre om barnen är känsliga för peppar).
5. Koka upp en kastrull vatten. Ansa 250 g broccoli, dvs skala stammen och skär av änden och skär broccolin i
buketter och bitar. Koka broccolin i 3 min.
6. Skär bort kanterna på 300 g chèvren och mixa osten, 1 kruka basilika och ½ dl pastavatten med stavmixer.
7. Dela och skiva 2 avokador.
8. Blanda den nykokta pastan med ostkrämen, morötterna och svampen.
9. Servera pastasalladen varm med broccoli, ruccola och avokado.

3 reaktioner:

mille sa...

Men du, det där rätten lär serveras hos oss i helgen, super läcker lät den jue!
Tack!

Pangbruden sa...

Mmm lät gott.. nu äter ju inte jag pasat men med broccoli blir det bra ändå:-) Trevlig helg!

Kia sa...

Jag tror att den blir minst lika god utan pasta. Mer grönsaker. Kanske en gnutta mathavre (som är min favorit).