BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

söndag 7 juni 2009

Vallokalen 7 juni 2009

Var ganska tomt där, i vallokalen.
Tänkte rösta tidigare i veckan men min hjärna lyckades inte komma ihåg att den hade bestämt det. Och det gick ju finemang att rösta idag.
Jag är starkt av den åsikten att alla medborgare ska rösta. Det är inte bara en rättighet utan även en skyldighet.
En del säger "Jag vet ju inte vad jag ska rösta på". Jamen, så ta och läs på litegrann. Man behöver inte doktorera i statsvetenskap för att bilda sig en uppfattning!
Och man får ha tillit till politiker. Ja, det låter mysko. Men jag menar att om man själv inte engagerar sig politiskt (vilket många som tur är gör men inte jag) så ska man i alla fall ha tron att den/de man röstar på har förmågan att stå för sina åsikter. Nu verkar det ju vara si och så med den saken. Jag ger inte upp mitt hopp om dem. Om politikerna, alltså.
Det är en förmån att få rösta. Det ska inte schabblas bort.

Då måste jag omedelbart säga emot mig själv; det här valet till EU-parlamentet var krångligt. Min idé är att man ska låta respektive lands riksdag välja sina representanter. Men då synkar det inte tidsmässigt förstås..... Tänkte bara att det är ju så att de flesta väljer samma parti i både EU- och riksdagsval.
Jag är verkligen inte bra på det här. Tycker bara att de som inte röstar har mycket, mycket lama ursäkter.
Ta tillfället i akt. Rösta så länge möjligheten finns!

2 reaktioner:

Pangbruden sa...

http://www.booking.com/hotel/lv/justus.html?aid=311094;label=hotel-26020-lv-8RQN98lUUblw3NqOFsChOQS890544557;sid=844c385233d897f896141d678bc3f49c

Gå in på den länken så får du se ett toppenhotell i Riga, hotel Justus.. hade jag inte redan bokat, vi har premiecheckar från coop så hade jag bott där:-)

PS Jag har röstat!

Kia sa...

Tack för tipset!! Jag ska genast kolla.