BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

söndag 8 mars 2009

Hinner inte

Bloggen får ta det lite lugnt med mig. Köket tar all tid och kraft. Imorgon är det dessutom måndag så det ska arbetas också.

Apropå arbete, har tänkt på en sak;
majoriteten vuxna människor har någon gång i livet varit arbetstagare (anställda) så det vet de flesta ungefär hur det är. Visserligen skiljer det mycket mellan olika arbetsplatser men i stora drag vet människor vad det innebär att ha en anställning.
Så, min idé är att alla någon gång (helst i första hälften av sitt yrkesverksamma liv) fick prova på att stå på arbetsgivarens sida!
Nu måste jag poängtera att detta inte har som helst att göra med våra anställda.
Jag tycker mig tydligt märka att många har en rätt märklig uppfattning om hur saker och ting ska fungera på en arbetsplats.
T.ex. att det liksom alltid finns pengar oavsett hur verksamhetens lönsamhet ser ut. Ungefär så som små barn tänker om kontanter "Det är bara att hämta i en blå lucka i väggen. Finns alltid pengar där"
Ibland verkar det som att folk tycker att de kan komma till jobbet lite när som helst ", jag känner inte för att jobba" Trots att ett anställningsavtal om arbetstider o.dyl. skrivits på. Och jag tänker inte här spekulera kring orsakerna till oviljan att arbeta, det kan ju vara i stort sett vad som helst.

Jo, jag vet att vissa är absolut bäst på och trivs bäst med att leda. Samt att andra hellre arbetar som anställda. I den bästa av världar skulle alla få välja fritt och därmed jobba med det som passar bäst ett givet skede av livet. Jag menar bara att samarbetet mellan arbetsgivare och arbetstagare skulle fungera så mycket bättre om man fick testa den andres roll.

Och, ja. Jag vet att finns massor av dåliga arbetsgivare

0 reaktioner: